Espen Eriksen: What Took You So Long - „jen“ dobře provedený soudobý jazz | Váš kulturní portál – výstavy, divadlo, film, hudba - kulturissimo.cz

Kulturní portál s přehledem - hudba, výstavy, divadlo, filmKulturní portál s přehledem - hudba, výstavy, divadlo, film

Espen Eriksen: What Took You So Long - „jen“ dobře provedený soudobý jazz

65% Recenze | Jan Faix | 16.7.2012

Když v roce 2010 publikoval prestižní norský label Rune Grammofon jeho debutové album You Had Me At Good Bye, naznačovalo trio Espena Eriksena velké množství směrů, jakými by se mohlo dále vyvíjet. Deska byla komentována v souvislostech například s progresivními klavírními trii např. Torda Gustavsena či Esbjörna Svenssona, v návaznosti na tradici syrově lyrického severského jazzu třeba s výhledem na větší uplatnění volné improvizace atd. Toho všeho jsou pianista Espen Eriksen, kontrabasista Lars Tormod Jenset a bubeník Andreas Bye rozhodně schopni a v jiných projektech tak i činí, a proto je poněkud překvapivé, že v jejich společné formaci je tvůrčí proces přivedl do o něco konzervativnějších hudebních oblastí.

Hudba na jejich nyní čerstvém druhém albu What Took You So Long je sama o sobě bezchybná. Jedná se o bravurně provedenou baladičtější soudobou jazzovou hudbu ve vhodné míře ovlivněnou popovějšími a zároveň i klasicky evropskými výrazovými prostředky. Eriksenovo trio je perfektně sehrané, v každém momentu si tak lze vychutnávat citlivou spolupráci na detailech v kolektivní dynamice, frázování a decentních groovech. Eriksen zde každou ze svých osmi lyrických skladeb dokazuje velmi silný melodický talent a ve dvou coververzích zase aranžérský nadhled, když si po svém poradil s hity Could It Be Magic Barryho Manilowa nebo We Don't Need Another Hero, který kdysi proslavila třeba Tina Turner.

Fanoušky moderního jazzového mainstreamu toto album zajisté potěší, pokud si k němu najdou cestu do katalogu Rune Grammofon, tedy značky, která je po mnoho let důležitou platformou spíše pro avatgardnější a experimentálnější severskou tvorbu. Většina posluchačů, jejichž estetické nároky saturuje standardní produkce tohoto labelu, však bude tímto titulem zřejmě nepříjemně zaskočena pro absenci i drobného náznaku nějakého méně tradičního přístupu třeba ke zvuku, formě či improvizační stylistice. Eriksenovu triu by pro tuto jeho tvorbu bylo vhodné doporučit změnu stáje. Neměli by mít přitom problém prosadit se i na značkách typu ACT Music, Blue Note nebo třeba ECM (který konzervativnějšímu publiku ostatně několikrát přežvýkal již i ostřejší hudbu autorů z klanu okolo Rune Grammofon) a zajisté by se pak dočkali mnohonásobně většího úspěchu.

Espen Eriksen: What Took You So Long - recenze